איך משתמשים באתיקון?

המחקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מערב בתוכו סוגיות ואתגרים שונים מעריכת מחקרים בקרב קהלי יעד אחרים.

מטרת האתיקון הדיגיטלי היא לחשוף את אנשי המקצוע המעורבים במחקר בקרב אוכלוסיה זו לסוגיות וערכים אתיים מובילים בעת ההכנה לקראת המחקר, קבלת אישור לביצועו על ידי הגורמים הרלבנטיים  וביצועו בפועל.

  • האתיקון הדיגיטלי מציג 7 קבוצות בעלי עניין הקשורים לביצוע מחקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
  • האתיקון הדיגיטלי מעלה 4 סוגיות עקרוניות שנמצאו במחקר ומהוות עוגנים משמעותיים במחקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
  • האתיקון הדיגיטלי מכיל 19 דילמות המייצגים דילמות שעולות במהלך ביצוע מחקר בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית
  • לכל אירוע בין 2-4 עקרונות וערכיים אתיים על פיהם ראוי כי החוקר יקבל החלטות.
  • בסוף האתיקון מבחן ידע בן 10 שאלות המבוססות על הסוגיות והעקרונות האתיים שהוצגו לפי קבוצות עניין באתיקון.
  •  

תפיסת הלמידה של האתיקון הינה תפיסה ארגונית רב מימדית הגורסת כל על החוקרים להכיר את כל קבוצות העניין הללו, את הסוגיות האתיות בהן הם נתקלים בעת דילמות, ומהם העקרונות האתיים המנחים אותם בעת קבלת ההחלטות.

חשוב לדעת –

  • האתיקון פונה לגברים ונשים כאחד, לשם הפשטות והנוחות הוא מנוסח בלשון זכר.
  • בכל מקום בו נכתבים ראשי התיבות מש"ה – הכוונה היא למוגבלות שכלית-התפתחותית.
  • העקרונות האתיים המוצגים באתיקון אינם מחליפים את הנחיות הגופים הממשלתיים הנותנים את האישורים לביצוע המחקרים במסגרותיהם. ראו ההפניות במסמך המצורף>>
  • הנכם מוזמנים לעיין במילון המונחים הנמצא בעמוד המידע הנוסף>> באתיקון. המילון המסייע בהבנת העקרונות האתיים לחוקרים שאינם מצויים בתחום.
  • האתיקון הדיגיטלי מיועד לשימוש במחשב/דסקטופ רגיל ולא בפלאפונים ניידים או טאבלטים לסוגיהם.

חוקרים המועמדים לקבלת מענק לסיוע במחקר מקרן שלם, נדרשים להכיר את הסוגיות האתיות והעקרונות המנחים באמצעות האתיקון ולענות נכונה על כל שאלות מבחן הידע ולהפיק תעודה המעידה על כך.

שלבי השימוש באתיקון

  • לקראת העבודה עם האתיקון, מומלץ לעבור על מסמך הסוגיות והעקרונות הנמצא תחת חשוב  לדעת!>>. הסוגיות והעקרונות המוצגים במסמך זה תורגמו לדילמות של קבוצות שונות הרלבנטיות למחקר באנשים עם מוגבלות שכלית אותן תתבקש לקרוא בהמשך.

  • מבנה סביבת הלמידה המקוונת.

    האתיקון בנוי בשלוש רמות :

    -רמת קבוצת בעלי העניין

    -רמת הסוגיה האתית עבור בעל העניין (יכולה להיות יותר מסוגיה אחת)

    -רמת הדילמה (לכל סוגיה דילמה אחת) : עבור כל דילמה מוצג אירוע והעקרונות המנחים

    לדוגמא :

    -קבוצת בעלי עניין: חוקרים

    -סוגיה אתית : מעורבות של אנשי צוות במחקר מול מהימנות המחקר

    -הדילמה של רונית  : אירוע ועקרונות מנחים

  • בעמוד הבית מוצגות קבוצות של בעלי עניין הקשורים לתכנון> אישור>  וביצוע מחקר שאוכלוסיית היעד שלו הינה אנשים עם מוגבלות שכלית.

    תפיסת האתיקון הינה תפיסה ארגונית רב מימדית הגורסת כל על החוקרים להכיר את כל קבוצות העניין הללו, את הסוגיות האתיות בהן הם נתקלים בעת דילמות,  ומהם העקרונות האתיים שיש לשקול בעת קבלת ההחלטות.

     

    במסגרת תהליך הלמידה באתיקון, יש להיכנס לכל אחת מהקבוצות.

תמונה עמ 5
  • בעת הכניסה לכל קבוצה מוצגות הסוגיות האתיות הרלבנטיות לקבוצה זו.

  • יש ללחוץ על עיגול הסוגיה ולהיכנס לתוכה.

    עבור כל סוגיה מוצגת דילמה.

    שים לב, סרגל הכלים שבראש העמוד מסייע לך להתמצא במקום המדוייק בו הנך נמצא.

  • לחץ על הדילמה היכנס לעמוד הדילמה.

    כל דילמה בנויה מאירוע : סיפור קצר המתאר דילמה של בעל העניין הרלבנטי לאותה קבוצה

    וכן את העקרונות האתיים המסייעים בקבלת ההחלטה לפתרון הדילמה.

  • עליך לקרוא את האירוע ולאחר מכן להתוודע אל העקרונות האתיים הרלבנטיים לאירוע ומסייעים בקבלת ההחלטה הנדרשת לאור הדילמה המוצגת.

    שימו לב –

    העקרונות האתיים מוצגים כך שבריבועים האפורים הכהים כתובים שמות העקרונות וכאשר מעבירים עליהם את העכבר נחשף ההסבר המרחיב את העיקרון.

    השימוש באתיקון מיועד למחשב/דסקטופ רגיל, הוא אינו מיועד לפלאפונים ניידים או טאבלטים לסוגיהם.

    העקרונות האתיים הם מתוך 11 העקרונות שנאספו במסגרת המחקר אליהם נחשפת בשלב 2.

    ניתן להעמיק בעקרונות האתיים במסמך שנמצא תחת עמוד חשוב לדעת!>>

  • כאשר סיימת להתוודע לכל העקרונות האתיים, ניתן ללחוץ על הכפתור בחזרה

  • עליך לחזור על פעולות אלה עבור כל הסוגיות בקבוצת העניין. 

  • יש לעבור על כל קבוצות העניין השונות, לבקר בכל הסוגיות המוצגות ובכל הדילמות המתוארות וכן להכיר את העקרונות האתיים הרלבנטיים.

    האתיקון מכיל סה"כ 19 דילמות.

    שימו לב! מומלץ לחלק את תהליך הלמידה למקטעים עם הפסקות בין מקטע למקטע.

המיזם במימון קרן שלם 

הקרן לפיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות  ברשויות המקומיות

2