עמוד הבית Test 5 Test 5 Welcome to your Test 5 שאלה מס' מירית, פסיכולוגית קלינית ודוקטורנטית בפקולטה לפסיכולוגיה באחת האוניברסיטאות בארץ, לה היכרות אישית עם אוכלוסיית מש"ה, עורכת מחקר הבודק את המוטיבציה של בני נוער עם מש"ה להתגייס לצבא. בטופס ההסכמה נכתב כי יבוצעו שלושה ראיונות אישיים בשלוש נקודות זמן: טרם הגיוס, במהלך הגיוס ולאחר השחרור. מירית מקבלת את אישורה של יעל, אפוטרופוסית של ורד, נערה עם מש"ה בת 17 בתפקוד קל אשר עתידה להתגייס לצבא. במהלך הריאיון השני, ורד משתפת את מירית על התנהגויות לא נעימות של חיילים אחרים כלפיה. מירית חוששת כי ורד מוטרדת מינית תוך ניצול בעקבות המוגבלות של ורד וחושבת כיצד עליה לפעול. מה הדבר הנכון שעליה לעשות? א. נכון להסביר לורד כיצד עליה להתמודד בפעם הבאה עם התנהגויות שלא נעימות לה. ב. קשיי ההבנה של אנשים עם מש"ה מקשים על שיפוטם בהבנת מצבים חברתיים ולכן אין ליחס משמעות רבה לאמירותיה של ורד. ג. ראוי כי מירית תפנה ליעל האפוטרופוסית על מנת לשתף אותה בחששותיה ולדון באפשרויות הפעולה. ד. מירית צריכה לבדוק בפעם הבאה שתפגוש את ורד האם ההתנהגויות שתיארה ממשיכות, ורק אז לפנות למפקדים. בכוחות עצמו אסף, אדם עם מש"ה שעובד כאלונקאי בבית החולים, התבקש ממנהל מחלקת האלונקאים בבית החולים למלא שאלון מחקרי שאושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים. על מנת שיהיה מסוגל למלא את השאלון בכוחות עצמו. מה התשובה הנכונה ביותר? חייבים לדאוג כי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. ראוי אך לא חובה לדאוג כי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. אדם עם מש"ה יכול להתמודד לבד עם שאלון שעבר פישוט לשוני. יש לדאוג כי אדם מלווה יקרא ויסביר לאסף את השאלון וכי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. מה התשובה הנכונה ביותר חוקר העביר לעובד סוציאלי שעובד בבית אבות שאלון להפצה לצורכי מחקר בקרב העובדים. המחקר אושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים. רותי, אישה עם מש"ה, משמשת ככוח עזר בבית האבות. היא התקשתה להבינו למרות שהעובד הסוציאלי ניסה להסביר לה את השאלות המופיעות. מה התשובה הנכונה ביותר? לא ניתן לדרוש הפשטה לשונית מהחוקר, ולכן רותי לא יכולה להשתתף. על העו"ס לדרוש מהחוקר פישוט מאחר וחשוב שגם רותי תשתתף במחקר כי ראוי להתחשב גם בדעות של אנשים עם מש"ה במחקרים. אנשים עם מש"ה לא צריכים להשתתף במחקרים שמיועדים לכלל האוכלוסייה. כל שאלון במדינת ישראל חייב לעבור הפשטה לשונית כדי לאפשר שוויון בין כלל האזרחים. שאלה מס' חוקרת עורכת מחקר שכולל ראיונות עם אנשים עם מוגבלות שכלית קלה. היא מגייסת עוזרי מחקר שכחלק מתפקידם יסייעו בעריכת הראיונות. היא מתלבטת על פי אלו קריטריונים לבחור את העוזרים. מהי התשובה הנכונה ביותר? . רצוי לגייס מראיינים שמכירים את מאפייני האוכלוסייה לעומק בעלי ניסיון והיכרות מעשית עם אנשים עם מש"ה שיוכלו לבצע התאמות שעלולות לעלות במהלך הריאיון. מראיינים בעלי ידע קודם על האוכלוסייה עלולים להיות מושפעים מדעות קדומות ולהשפיע על ממצאי המחקר. היכרות קודמת אינה חשובה, העיקר שהמראיין בקיא בכללי האתיקה המחקרית. רצוי לגייס מראיינים שיש להם רקע בתחום החינוך או ההדרכה בעלי מאפיינים של סבלנות ורגישות. שאלה מס' שרית, חברת סגל במחלקה לחינוך מיוחד וחברת וועדת אתיקה באחת האוניברסיטאות בארץ נדרשת לאשר מחקר העוסק בשאלה "הקשר בין מידת המעורבות של עו"ס במסגרת חייו של האדם עם מש"ה לבין תחושת איכות החיים שלו". את המחקר תבצע נורית, עו"סית וותיקה בתחום המוגבלויות באחת הרשויות הגדולות בארץ. במסגרת המחקר נורית העו"סית מבקשת לראיין במסגרות השונות, משפחות ואנשים עם מש"ה המטופלים על ידה. מהי התשובה הנכונה ביותר? נושא המחקר חשוב מאוד ויכול לשפר לאין ערוך את איכות חייהם של אנשים עם מש"ה. לכן, אין מניעה לקיים את המחקר על פי המערך שהוצע. רצוי לא לקיים מחקר זה ע"י נורית בשל מעורבותה של נורית עם הנבדקים במהלך עבודתה תוך ניסיון לרצותה ע"י האנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שישתתפו בו. אם נורית החוקרת תקבל את ההסכמה מדעת של הנחקר מש"ה תוך שהיא מוודאת שהוא הבין במדויק במה המחקר עוסק, אז אין שום בעיה שתערוך את המחקר. אף תשובה אינה נכונה שאלה מס' אורית, חברה בוועדת אתיקה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה מוכרת בארץ התבקשה לאשר מחקר בנושא : "שימור וחיזוק הגוף בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית קלה בני 50 ומעלה". מגישת ההצעה הינה מרפאה בעיסוק שעושה דוקטורט, המבקשת לאתר נחקרים מבין מקבלי השירות אותם היא מכירה דרך המסגרות השונות בהן היא עובדת. דרך בחינת הנושא המוצע תתבצע על ידי הדגמה של החוקרת וביצועו על ידי האנשים עם מש"ה. כל זאת ייעשה באופן קבוצתי על מנת לעודד את תחושת המסוגלות העצמית של האנשים עם מש"ה המשתתפים במחקר. אורית חוששת כי היכרות מקדימה עם האנשים עם מש"ה תפגע ביכולת הבחירה שלהם באם להסכים להשתתף במחקר. על מנת שהמחקר יאושר מה נכון לעשות? לסמוך על יכולותיה של החוקרת ולהסכים לביצוע המחקר כפי שהוא. לדרוש שיינתן הסבר מקדים על המחקר וקבלת הסכמה מדעת של הנחקרים להשתתף במחקר בנושא זה. כמו כן, לדרוש כי המחקר יבוצע באופן שיתרום למשתתפים תוך שימוש באמצעי המחשה שונים. לדרוש מהחוקרת שתחתים את המשתתפים בטופס הסכמה מדעת. ד. יש לאשר את המחקר רק במידה וגיוס האנשים עם מש"ה יעשה באופן רנדומלי ממסגרות דיור שונות שלחוקרת אין היכרות מוקדמת שאלה מס' דנית הינה חברה בצוות המקצועי של המדען הראשי של אחד ממשרדי הממשלה בארץ. הצוות המקצועי מתבקש לאשר הצעת מחקר שהאוכלוסייה שלה הינה אנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית בינונית ובינונית קשה. מטרת המחקר היא לבחון כלים חדשניים לניטור כאב בקרב אוכלוסייה שיש לה קשיי תקשורת, כל זאת על מנת לשפר את חוויתם ומתן טיפול מיטבי ככל האפשר למקבלי שירות אלה. מערך המחקר בנוי כך שהמראיינים פוגשים אנשים עם מש"ה הבאים לקבלת טיפול שגרתי במרפאות שיניים לאחר הטיפול ושואלים אותם שאלות הקשורות למידת הכאב שחשו. אילו דגשים חשוב שהצוות המאשר את המחקר יבדוק שבאים לידי ביטוי בהצעת המחקר? בחר את התשובה הנכונה ביותר- . יש לוודא שיש במרפאות השיניים מקום שקט ומתאים לביצוע הריאיון. יש לוודא שהמראיינים מכירים את מאפייני אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות שכלית וקיימו מפגשים מקדימים עם אדם עם מש"ה לשם התנסות יישומית התורמת ישירות לאדם עם מש"ה וכי בחנו כי אין מניעה לקיים את המחקר בעקבות הנושא שייתכן ויהיה רגיש עבור חלק מהמשתתפים. יש לקיים שיחות עם האפוטרופוסים או ההורים לגבי חשיבות המחקר ותוצאותיו על מנת לעודד אותם לתת את הסכמתם לכך. כל התשובות נכונות. שאלה מס' מירה הינה מורה לחינוך מיוחד, היא מחנכת כיתה של תלמידים בגילאי 18-21 בבית ספר לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. במסגרת לימודיה לתואר שלישי היא חוקרת את נושא האוטונומיה בקבלת החלטות של מתבגרים עם מוגבלות שכלית. במסגרת מחקרה היא משתמשת במספר שאלונים מוכרים בתחום המכילים שאלות והיגדים רבים הנמדדים באמצעות סולם כמותני. מירה מגישה את הצעת המחקר לאישור הגורם הרלבנטי לביצועו במסגרת בית הספר, כאשר היא מצרפת את כלי המחקר לאחר שבדקה אותו ושינתה היגדים שונים כדי להקל את ההבנה במענה עליהם. מירה אינה מקבלת אישור לביצוע המחקר. מהי הסיבה הנכונה ביותר לכך? . נושא המחקר הוא נושא רגיש מדי ולא ראוי לחשוף מתבגרים עם מש"ה לנושא. השאלונים לא עברו תהליכי פישוט לשוני על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחום. ההכשרה והניסיון של מירה אינם מספיקים לערוך מחקר זה. כל התשובות אינן נכונות. שאלה מס' מהן הסוגיות החשובות עליהן יש לתת את הדעת בעת בחינת הצעות מחקר? תיאום מועד הריאיון ומקום הריאיון נעשו באופן מיטבי עבור הנחקר עם מוגבלות שכלית. הצוות במסגרות בהן שוהה הנחקר עם מוגבלות שכלית חייב לקחת חלק בעת הריאיון. כאשר שאלות המחקר נוגעות לתנאי המחיה, התעסוקה והטיפול בו במסגרות בהן הוא חי או עובד, חשובה מעורבות אנשי הצוות במהלך הראיונות. ניתן לבצע התאמות העולות תוך כדי המחקר ללא אישור ועדת האתיקה. שאלה מס' רן, סטודנט לתואר שני מהמחלקה לעבודה סוציאלית באחת האוניברסיטאות בארץ, חוקר את נושא עמדות של צוותים במסגרות דיור כלפי אנשים עם מש"ה המקיימים זוגיות במסגרת הדיור בה הם מתגוררים. במסגרת המחקר יראיין החוקר גם אנשי צוות וגם זוגות עם מש"ה הנמצאים באותה מסגרת. רון מבקש כי בשל הנושא הרגיש, ישתתף איש צוות שהנחקרים ירגישו איתו בנוח בראיונות עם הזוגות. באחת ממסגרות הדיור אליה הגיע רן, ישנם שלושה זוגות שיכולים להשתתף במחקר. האפוטרופוסים, לא מעוניינים לאשר את השתתפות ילדיהם כי הם חוששים כי השתתפות איש צוות יכולה לגרום דווקא לחוסר נוחות ולאבדן פרטיות של ילדיהם. מהו לדעתך ההיגד הנכון ביותר? . ההנחה כי איש צוות יגרום לתחושת נוחות עשויה להיות נכונה ולכן יש לקבל את גישת האפוטרופוסים. על החוקר לשוחח עם ההורים ולשכנע אותם כי הוא רוצה בטובת ילדיהם. . על האפוטרופוסים לאשר את השתתפות ילדיהם ללא חשש, שכן המחקר אושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים. האפוטרופוסים צריכים לסרב לשתף את ילדיהם כי מדובר בנושא רגיש. שאלה מס' נויה עובדת במע"ש (מפעל עבודה שיקומי) המופעל על ידי ארגון מפעיל. הצוות המקצועי במע"ש מעוניין לבחון את שביעות רצון מקבלי השירות מהתנהלות והתנאים במפעל. הצוות מבקש מכל ההורים/אפוטרופוסים לאשר את השתתפות מקבלי השירות עם מש"ה בסקר. אמא של נויה מסרבת לאשר את השתתפותה של נויה בסקר מתוך חשש כי אם נויה תאמר שהיא לא מרוצה היא תיפגע מיחס המדריכים אליה. יתרה מכך, היא חושבת כי השתתפות ביתה במחקר לא תקדם את תנאי העסקתה. דוד, מנהל המסגרת פונה אל אמה של נויה ומנסה לשכנע אותה לאשר את השתתפותה בסקר. באיזה טיעונים לדעתך ישתמש דוד? זכותה של נויה להשתתף במחקר כמו כל חבריה למע"ש. חשוב שתוכל להשמיע את דעתה. הסקר יהיה אנונימי ויועבר על ידי מראיין חיצוני שאינו חלק מצוות המסגרת. הסקר יערך תוך הקפדה על שאלות שיעברו הליך של פישוט לשוני, התאמה והנגשה של כל התהליך למקבלי השירות במע"ש. כל התשובות נכונות. שאלה מס' רינה, דוקטורנטית במסלול לחינוך מיוחד באוניברסיטה בארץ, בוחנת את יכולתם של אנשים עם מש"ה הגרים בבית הוריהם לעצמאות וגמישות מחשבתית בסביבת מגוריהם בעת שימוש בתחבורה ציבורית. לשם כך, היא מקיימת ראיון אישי ולאחריו תלווה את האנשים ברמת מוגבלות שכלית קלה, הגרים בבית הוריהם בזמנים וימים שונים למשך עשרה מפגשים בעת נסיעתם בתחבורה ציבורית. רינה קיבלה את כל האישורים הנדרשים לביצוע המחקר. רינה הדוקטורנטית יוצרת קשר עם נעמה, עו"סית ברשות מקומית ומקבלת ממנה פרטי התקשרות של מספר אפוטרופוסים על מנת שתדבר איתם באופן אישי לקבלת אישורם לעריכת המחקר. רינה פונה לשרה, אמו של שי בן 28 עם מש"ה ברמה קלה הגר בבית הוריו. שרה חושבת כי המחקר אינו מונגש מספיק לצורכי בנה וכי אופי המחקר עלול להוביל את בנה לתסכול ולתחושת לחץ. מהי התשובה הנכונה ביותר? יש להסביר לשרה על חשיבות המחקר על מנת שתאשר את השתתפות בנה גם אם השאלון אינו מונגש מספיק לדעתה. שרה צודקת. השאלון חייב להיות מונגש מספיק לצורכי בנה תוך עריכתו ע"י חוקר המכיר את אוכלוסיית מש"ה ומאפייניה. . יש להציע לשרה ללוות את המפגשים של החוקרת עם בנה. כל התשובות נכונות. שאלה מס' גיא, סטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה במסלול מחקרי, בוחן שיקולים של אנשים עם מש"ה הגרים בדירות מוגנות בקהילה בעת בחירת בן זוג. גיא פונה לאורטל, עו"סית בדיור קהילתי לקביעת ראיונות לאנשים להם היו בעבר או כיום בני זוג. לאחר קבלת הסכמת האפוטרופוסים והסכמתה של דיקלה, אישה בת 38 עם מוגבלות שכלית ברמה קלה, גיא מתחיל בהתארגנות לקראת הריאיון בחדר פנוי ושקט. בעת התארגנותו, דיקלה פונה לאורטל בטענה כי היא לא מכירה את גיא ולא יודעת אם תענה בסדר. אורטל מחזקת את דיקלה אך רואה כי היא לחוצה וחושבת להציע לגיא לראיין את דיקלה בנוכחותה או בנוכחות המדריכה עליה דיקלה סומכת. מהי התשובה הנכונה ביותר? נכון שגיא יקיים מפגש מקדים עם דיקלה על מנת לאפשר לו היכרות מקדימה עם משתתפי המחקר גיא היה צריך לשאול את דיקלה בשנית אם היא מסכימה להשתתף במחקר . בעקבות אמירתה של דיקלה אורטל חייבת להיות נוכחת בעת ביצוע המחקר. תשובות א+ ב נכונות. שאלה מס' יוסי, סטודנט לחינוך במכללה מוכרת בארץ, בוחן כחלק ממחקרו לתיזה כיצד קריאת סיפורים חברתיים קצרים משפיעים על הבנת מצבים חברתיים בקרב אוכלוסיית מש"ה. יוסי, נפגש עם תומר, בן 25 עם מוגבלות שכלית קלה במע"ש לביצוע המחקר. יוסי יצר קשר טוב עם תומר ואף משתף אותו ואת גלית, עו"סית במע"ש כי כחלק מפרסום תוצאות מחקרו, הוא רוצה לצלם את תומר מבצע את משימות המחקר אשר מתמקדות בכתיבת תשובה והסבר בעל פה. גלית, אינה בטוחה כי ניתן לכך אישור או כי תומר חפץ בכך וחוששת לפגיעה בתומר. מה התשובה הנכונה? קבלת הסכמתו של האפוטרופוס הינה החשובה ביותר ומלבדה אין חובה לבקש את הסכמת האדם עם מש"ה. מרגע קבלת הסכמה מדעת של האדם עם מש"ה אין לשאול בשנית במהלך המחקר. חוקר חייב לקבלת את הסכמתו של משתתף לאורך כל המחקר לצורך ביצוע פעולות שונות. יש להחתים את האדם עם מש"ה בטופס הסכמה מדעת בכל מפגש של החוקר איתו. שאלה מס' ניר, עו"ס הלומד כסטודנט תואר שני לעבודה סוציאלית במסלול מחקרי, חוקר את הקשר בין תעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית לבין תחושת הבדידות. אורי, בן 35 עם מוגבלות שכלית קלה שנתן הסכמתו להשתתף כנחקר עובד בחנות לכלי בית. ניר הסטודנט יוצר קשר עם מנהל החנות והוא מתאם איתו מועד שיהיה נוח גם לו וגם לאורי לקיום הריאיון שאורכו כחצי שעה. ניר מגיע לחנות במועד שנקבע אך בדיוק באותו זמן, באופן לא מתוכנן, מגיע לחנות משלוח גדול של סחורה אותו אמור אורי לפרוק. פריקת הסחורה הינה פעילות מאומצת ומעייפת. מנהל החנות מסכים לפנות את אורי לכמה דקות בלבד כדי להתראיין והוא משתתף בזמן הריאיון כדי לסייע לאורי לסיים אותו מהר יותר, משיב במקומו על שאלות ולא נותן לו להתבטא. על מנת לאפשר לאורי להשתתף במחקר בצורה המיטבית, מהי התשובה הנכונה ביותר? . היה נכון לתאם מחדש מועד לראיון שיאפשר לאורי להשתתף בו בנחת וללא נוכחות מנהל החנות. . יש להמתין לסיום פריקת הסחורה ולקיים את הריאיון כמתוכנן. יש לבקש ממנהל החנות לדחות את פריקת הסחורה עד לאחר סיום הריאיון. כל התשובות אינן נכונות שאלה מס' מירה, אישה כבת 40 עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמה קלה, המתגוררת בדירה מוגנת בקהילה, משתתפת במחקר העוסק בתזונה בריאה וספורט. המחקר מבוצע ע"י יעל, העובדת כמרפאה בעיסוק בבתי ספר לחינוך מיוחד, במסגרת לימודי תואר שני במכללה. מירה הסכימה להשתתף בראיון אם תהיה לבד עם יעל החוקרת, שכן המחקר עוסק בספורט והיא כבדת משקל וחשבה שתוכל לשאול את יעל החוקרת שאלות לגבי ירידה במשקל. מירה ויעל נפגשו לראיון בחדרה של מירה בדירה, בו נכחו עוד שתי נשים עם מש"ה שהן שותפותיה לחדר. מירה התביישה לענות לשאלות המחקר והגיבה בהנהון ובתשובות כן/לא. מה נכון היה לעשות? . בעת בחירת מקום הריאיון, יעל החוקרת היתה צריכה לוודא כי הוא יעשה במקום בו ניתן יהיה לשמור על פרטיותה של מירה. יעל החוקרת היתה צריכה לשנות את מתווה הריאיון ולשאול את מירה רק את השאלות העוסקות בתזונה בריאה ולוותר על השאלות שעוסקות בתחום הספורט. למרות שמירה מסתייגת יעל החוקרת צריכה להמשיך בראיון ולקוות שמירה תשתף פעולה בהמשך. יעל החוקרת צריכה לפנות לשותפות ולבקש מהן לעזוב את החדר. שאלה מס' מה נכון וראוי לעשות על מנת שחוקר שאינו מתחום המוגבלויות יראיין אנשים עם מש"ה? אין מניעה שחוקר שאינו מהתחום יחקור אוכלוסיות פגיעות, כל עוד הוא עושה זאת ברגישות, בכבוד ושומר על פרטיותו של הנחקר. על החוקר ללמוד על האוכלוסייה אותה הוא עומד לחקור, להכיר את הרקע למוגבלות השכלית ומה מאפיין אותה, בנוסף מומלץ לקיים מפגש מקדים פנים אל פנים עם אדם עם מוגבלות שכלית ולקיים איתו שיחה לטובת היכרות והתנסות יישומית. חוקר יכול ללמוד על האוכלוסייה אותה הוא הולך לחקור באופן עצמאי. חוקר חייב להכיר ולעבוד קודם עם האוכלוסייה אותה הוא רוצה לחקור. שאלה מס' אסף, אדם עם מש"ה ברמה קלה, שעובד כאלונקאי בבית החולים, התבקש ממנהל מחלקת האלונקאים בבית החולים למלא שאלון מחקרי שאושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים. על מנת שיהיה מסוגל למלא את השאלון בכוחות עצמו, מה התשובה הנכונה ביותר? מנהל המחלקה היה צריך לקרוא לאסף את השאלון ולעזור לו במילויו ללא התעקשות על פישוט לשוני. ראוי אך לא חובה שמנהל המחלקה יקרא ויעזור לאסף במילוי השאלון. לא חובה לשאול את דעתו של האדם עם מש"ה בעת העברת שאלון לכלל חברי הצוות. ראוי כי מנהל המחלקה יבקש כי השאלון יעבור תהליך של פישוט לשוני הכולל גם סמלול, וכן יבחן האם יש צורך באיש צוות שיסייע לאסף למלא את השאלון. Time's up