עמוד הבית Test new Test new Welcome to your Test new בכוחות עצמו אסף, אדם עם מש"ה שעובד כאלונקאי בבית החולים, התבקש ממנהל מחלקת האלונקאים בבית החולים למלא שאלון מחקרי שאושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים. על מנת שיהיה מסוגל למלא את השאלון בכוחות עצמו. מה התשובה הנכונה ביותר? חייבים לדאוג כי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. ראוי אך לא חובה לדאוג כי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. אדם עם מש"ה יכול להתמודד לבד עם שאלון שעבר פישוט לשוני. יש לדאוג כי אדם מלווה יקרא ויסביר לאסף את השאלון וכי השאלון יהיה בפישוט לשוני עם איורים על מנת שיבין. מה התשובה הנכונה ביותר חוקר העביר לעובד סוציאלי שעובד בבית אבות שאלון להפצה לצורכי מחקר בקרב העובדים. המחקר אושר ע"י כל הגורמים הרלוונטיים. רותי, אישה עם מש"ה, משמשת ככוח עזר בבית האבות. היא התקשתה להבינו למרות שהעובד הסוציאלי ניסה להסביר לה את השאלות המופיעות. מה התשובה הנכונה ביותר? לא ניתן לדרוש הפשטה לשונית מהחוקר, ולכן רותי לא יכולה להשתתף. על העו"ס לדרוש מהחוקר פישוט מאחר וחשוב שגם רותי תשתתף במחקר כי ראוי להתחשב גם בדעות של אנשים עם מש"ה במחקרים. אנשים עם מש"ה לא צריכים להשתתף במחקרים שמיועדים לכלל האוכלוסייה. כל שאלון במדינת ישראל חייב לעבור הפשטה לשונית כדי לאפשר שוויון בין כלל האזרחים. שאלה 1 כיצד ינהג חוקר הנתקל בקשיים של שיתוף פעולה מצידו של נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ודורש נוכחות מדריכה? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת החוקרים> מעורבותם של אנשי צוות מהמסגרת של הנחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. ניתן לבקש מהמדריכה שתהיה נוכחת בפגישה. חשוב להסביר לה מהן מטרות המחקר ומהן השאלות שיישאלו בריאיון. יש לבקש ממנה שמידת המעורבות שלה בריאיון תהיה מועטה ככל האפשר. ב. ניתן לבקש מהמדריכה שתהיה נוכחת בשיחה ותשאל את השאלות במקום החוקר, אף על פי שייתכן שהדבר יגרום להטיית מהימנות המחקר. ג. יש לבקש מהמדריכה לברר מה הסיבה להתנהגותו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ולשכנעו לשתף פעולה עם החוקר. ד. כל התשובות אינן נכונות. שאלה 2 כאשר חוקר נחשף להתנהגויות ויחס שאינו מכבד כלפי נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, מה עליו לעשות? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת אנשי מקצוע וטיפול בשדה> הגנה על רווחתו ושמירה על פרטיותו של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול שיתופו במחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. החוקר צריך להסביר לנחקר כיצד עליו להתמודד בפעם הבאה שיתנהגו אליו באופן שאינו מכבד. ב. קשיי ההבנה של אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מקשים על שיפוטם בהבנת מצבים חברתיים ולכן אין לַיחס משמעות רבה לאמירותיו של הנחקר. ג. ראוי כי החוקר יפנה לעו"ס לחוק הגנה על חוסים בכדי לשתף אותו בחששותיו ולדון עימו באפשרויות הפעולה. ד. במידה והחוקר נפגש עם נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מס' פגישות עליו לבדוק עם הנחקר האם ההתנהגויות הפוגעניות נמשכות. במידה וכן עליו לדווח לעו"ס חוק. במידה והמחקר מתבצע בפגישה אחת עליו לדווח במיידי לעו"ס חוק. שאלה 3 חוקרת עורכת מחקר שכולל ראיונות עם אנשים עם מוגבלות שכלית קלה. היא מגייסת עוזרי מחקר שכחלק מתפקידם יסייעו בעריכת הראיונות. היא מתלבטת על פי אלו קריטריונים לבחור את העוזרים. מהי התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חברי וועדות האתיקה>הגנה על רווחתו ושמירה על פרטיותו של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול שיתופו במחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. רצוי לגייס מראיינים שמכירים את מאפייני האוכלוסייה לעומק בעלי ניסיון והיכרות מעשית עם אנשים עם מש"ה שיוכלו לבצע התאמות שעלולות לעלות במהלך הריאיון. ב. מראיינים בעלי ידע קודם על האוכלוסייה עלולים להיות מושפעים מדעות קדומות ולהשפיע על ממצאי המחקר. ג. היכרות קודמת עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית אינה חשובה. העיקר שהמראיין בקיא בכללי האתיקה המחקרית ובשאלות המחקר. רצוי לגייס מראיינים שיש להם רקע בתחום החינוך או ההדרכה בעלי מאפיינים של סבלנות ורגישות. שאלה 4 אורית, החברה בוועדת אתיקה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה מוכרת בארץ, התבקשה לאשר מחקר בו לחוקרת היכרות קודמת עם האנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית המשתתפים המחקר. בשל ניגוד עניינים אורית תוהה מה נכון לעשות כדי שהמחקר יאושר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חברי וועדות האתיקה>מעורבותם במחקר של אנשי צוות מהמסגרת של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. לסמוך על יכולותיה של החוקרת ולהסכים לביצוע המחקר כפי שהוא. ב. לדרוש שיינתן לַנבדקים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית הסבר מקדים על המחקר בשפה פשוטה, לוודא שהם מבינים כי ביכולתם לסרב או להסכים להשתתף במחקר בנושא זה. ג. לדרוש מהחוקרת שתחתים את המשתתפים באופן עצמאי על טופס הסכמה מדעת מונגש בפישוט לשוני. ד. יש לאשר את המחקר רק אם גיוס האנשים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית ייעשה באופן אקראי (רנדומלי) ממסגרות דיור שונות שהחוקרת אינה מכירה. שאלה 5 מהן הסוגיות החשובות שעליהן יש לתת את הדעת בעת בחינת הצעות מחקר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת קובעי מדיניות>היכרות מקדימה עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול היכרות עם אוכלוסייה זו תוך כדי עריכת המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. תיאום מועד הריאיון ומקום הריאיון נעשה באופן מיטבי עבור הנחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. ב. הצוות במסגרות שבהן שוהה הנחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית חייב להיות נוכח בעת הריאיון. ג. כאשר שאלות המחקר נוגעות לתנאי המחיה, התעסוקה והטיפול של האדם עם מוגבלות שכלית־התפתחותית במסגרות שבהן הוא חי או עובד, חשוב שאנשי הצוות מאותן מסגרות יהיו מעורבים במהלך הראיונות. ד. ניתן לבצע התאמות לסוגיות העולות תוך כדי המחקר ללא אישורה של ועדת האתיקה. שאלה 6 שרה, אימו של שי, בחור בן 28 עם מוגבלות שכלית־התפתחותית קלה הגר בבית הוריו, התבקשה לאשר את השתתפותו של בנה במחקר העוסק בעצמאות ובגמישות מחשבתית בעת שימוש בתחבורה ציבורית. שרה מבקשת לקבל את שאלון המחקר ולאחר שהוסבר לה כי החוקרים כתבו אותו בשפה פשוטה יותר להבנה היא עדיין סבורה כי הוא לא יהיה מובן לבנה ועלול לגרום לו תחושת תסכול. מהי התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת אפוטרופוסים ותומכי החלטה>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. יש להסביר לשרה על חשיבות המחקר כדי שתאשר לבנה להשתתף בו גם אם לדעתה השאלון אינו מונגש מספיק עבורו. ב. שרה צודקת. איסוף נתונים במחקר חייב להיות מונגש כראוי לצורכי בנה באמצעות איש מקצוע על מנת שיוכל להשתתף במחקר ככול אדם. ג. יש להציע לשרה ללוות את המפגשים של החוקרת עם בנה. ד. כל התשובות נכונות. שאלה 7 מהם השיקולים עליהם יש לתת את הדעת כאשר חוקר מגיע לראיין אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בדיור קהילתי? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת קובעי מדיניות>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. נכון שהחוקר יקיים מפגש מקדים עם העו"סית ועם שאר משתתפי המחקר כדי שהוא יכיר אותם היכרות מקדימה. ב. החוקר צריך לקבל את הסכמתו של הנחקר תוך שימוש בשפה ברורה ומובנת. ג. יש לבחון האם נושא המחקר ושאלותיו רלוונטיות לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית הגרים בדיור קהילתי. ד. כל התשובות נכונות. שאלה 8 מה נכון וראוי לעשות כדי שחוקר שאינו מתחום המוגבלויות יראיין אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית? אנא בחר/י את התשובה הנכונה ביותר. על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חוקרים>היכרות מקדימה עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול היכרות עם אוכלוסייה זו תוך כדי עריכת המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. אין מניעה שחוקר שאינו מתחום המוגבלויות יחקור אוכלוסיות חסרות ישע, כל עוד הוא עושה זאת ברגישות ובכבוד ושומר על פרטיותו של הנחקר. ב. על החוקר ללמוד על האוכלוסייה שהוא עומד לחקור ולהכיר את הרקע למוגבלות השכלית־ההתפתחותית ומה מאפיין אותה. כמו כן מומלץ שהוא יקיים מפגש מקדים פנים אל פנים עם אדם עם מש"ה וישוחח איתו לשם היכרות והתנסות יישומית במפגש אמיתי עם אדם עם מש"ה. ג. חוקר יכול לקרוא מאמרים ומחקרים כדי ללמוד על האוכלוסייה שהוא הולך לחקור. ד. טרם המחקר, החוקר חייב להכיר את האוכלוסייה שהוא רוצה לחקור ולעבוד איתה. שאלה 9 אסף, אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בתפקוד קל, שעובד כאלונקאי בבית החולים, התבקש ממנהל מחלקת האלונקאים בבית החולים למלא שאלון מחקר שאושר בידי כל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים. כדי שאסף יהיה מסוגל למלא את השאלון בכוחות עצמו, מה התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד ארגונים מפעילים ומעסיקים>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. מנהל המחלקה היה צריך להקריא לאסף את השאלון ולעזור לו במילויו, ללא התעכבות על פישוט לשוני. ב. ראוי אך לא חובה שמנהל המחלקה יקריא לאסף את השאלון ויעזור לאסף במילוי השאלון. ג. לא חובה לשאול את דעתו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בעת העברת שאלון לכלל חברי הצוות. ד. ראוי כי מנהל המחלקה ידרוש שהשאלון יעבור תהליך מקצועי של פישוט לשוני הכולל גם סמלול, וכן חשוב להבהיר לאסף שהוא אינו חייב להשתתף במחקר וכן יש לבחון אם יש צורך שאיש צוות יסייע לאסף למלא את השאלון. שאלה 10 כיצד ינהג חוקר הרואה כי תגובותיו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית הינן שונות מרגע הצטרפותו של איש צוות בזמן הריאיון? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד נחקרים>מעורבותם במחקר של אנשי צוות מהמסגרת של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחץ כאן>> א. על החוקר לקבל את הסכמתו של הנחקר להימצאותו של איש הצוות במהלך הריאיון. ב. חוקר אינו מכיר את היחסים בין הנחקר לאיש הצוות ולכן עליו לסמוך על איש הצוות. ג. ראוי כי החוקר ישאל מבעוד מועד את האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית לגביי רצונו לשיתוף איש צוות בזמן הריאיון. ד. תשובות א + ג נכונות. שאלה 11 שרית, חברת סגל במחלקה לחינוך מיוחד וחברת ועדת אתיקה באחת האוניברסיטאות בארץ, נדרשת לאשר מחקר בו החוקרת מבקשת לראיין משפחות ואנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית שהיא מטפלת בהם בעבודתה, כעו"סית במסגרות דיור שונות. מהי התשובה הנכונה ביותר? א. נושא המחקר חשוב מאוד ויכול לשפר לאין ערוך את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. לכן אין מניעה לקיים את המחקר על פי המערך שהוצע. ב. רצוי ששרית לא תקיים מחקר זה בשל מעורבותה עם הנבדקים ומשפחותיהם במהלך עבודתה. מעורבות זו עלולה לפגוע בפרטיות של הנבדקים ומשפחותיהם. כמו כן ייתכן שהאנשים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית שישתתפו במחקר ינסו לרַצותה. ג. ההיכרות של החוקרת עם משתתפי המחקר יכולה לתרום לרצונם להשתתף במחקר ואין למנוע זאת. ד. כל התשובות אינן נכונות. שאלה 12 דנית היא חברה בצוות המקצועי של המדען הראשי של אחד ממשרדי הממשלה בארץ. הצוות המקצועי מתבקש לאשר הצעת מחקר שהאוכלוסייה שלה היא אנשים בוגרים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית בינונית או בינונית־קשה. מטרת המחקר היא לבחון כלים חדשניים לניטור כאב בקרב אוכלוסייה שיש לה קשיי תקשורת, כדי לשפר את חווייתם בעת טיפול שיניים ולתת להם טיפול מיטבי ככל האפשר. מערך המחקר בנוי כך שהמראיינים פוגשים אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית הבאים לקבלת טיפול שגרתי במרפאות שיניים, ולאחר הטיפול הם שואלים אותם שאלות הקשורות למידת הכאב שחשו. אילו דגשים חשוב שיבואו לידי ביטוי בהצעת המחקר כדי שהצוות המקצועי יוכל לאשר את המחקר? יש לבחור את התשובה הנכונה ביותר: א. יש לוודא שבמרפאות השיניים יש מקום שקט ומתאים לביצוע הריאיון. ב. יש לוודא שהמראיינים מכירים את מאפייני האוכלוסייה של האנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית וקיימו מפגשים מקדימים עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. כמו כן יש לוודא כי אין מניעה לקיים את המחקר בנושא שייתכן שיהיה רגיש עבור חלק מהמשתתפים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית. ג. יש לקיים שיחות עם האפוטרופוסים או עם ההורים של משתתפי המחקר לגבי חשיבות המחקר ותוצאותיו כדי לעודד אותם לתת את הסכמתם להשתתפות של בני או בנות חסותם במחקר. ד. כל התשובות נכונות. שאלה 13 רן, סטודנט לתואר שני מהמחלקה לעבודה סוציאלית באחת האוניברסיטאות בארץ, חוקר את העמדות של צוותים במסגרות דיור כלפי אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית המקיימים זוגיות במסגרת הדיור שבה הם מתגוררים. במהלך המחקר יראיין החוקר גם אנשי צוות וגם זוגות עם מוגבלות שכלית־התפתחותית הנמצאים באותה מסגרת. בשל הנושא הרגיש, רון מבקש כי בראיונות עם הזוגות ישתתף איש צוות שהנחקרים חשים איתו בנוח. באחת ממסגרות הדיור שרן הגיע אליה ישנם שלושה זוגות שיכולים להשתתף במחקר. האפוטרופוסים שלהם אינם מעוניינים לאשר את השתתפות ילדיהם במחקר כי הם חוששים שמא השתתפותו של איש צוות בעת הריאיון עלולה להסב לילדיהם תחושת אי־נוחות ולפגוע בפרטיות של ילדיהם. מהו לדעתך ההיגד הנכון ביותר? א. ההנחה כי איש צוות יגרום לתחושת אי־נוחות עשויה להיות נכונה ולכן יש לקבל את גישת האפוטרופוסים. ב. על החוקר לשוחח עם ההורים ולשכנע אותם כי הוא רוצה בטובת ילדיהם. ג. על האפוטרופוסים לאשר את השתתפות ילדיהם ללא חשש, שכן כל הגורמים הרלוונטיים אישרו את המחקר. ד. האפוטרופוסים צריכים לסרב לשתף את ילדיהם במחקר מכיוון שהנושא שלו רגיש. שאלה 14 נויה עובדת במע"ש (מפעל עבודה שיקומי) בו הצוות המקצועי מעוניין לבחון את שביעות רצונם של מקבלי השירות מההתנהלות ומהתנאים במפעל. הצוות מבקש מכל ההורים והאפוטרופוסים לאשר שמקבלי השירות עם המוגבלות השכלית־התפתחותית יכולים להשתתף בסקר. אימה של נויה מסרבת לאשר את השתתפותה של נויה בסקר מתוך חשש שאם נויה תאמר שהיא אינה מרוצה במע"ש, יחס המדריכים אליה ישתנה והיא תיפגע מכך. יתרה מכך, היא חושבת כי השתתפות בִתה במחקר לא תקדם את תנאי העסקתה. דוד, מנהל המסגרת, פונה אל אימה של נויה ומנסה לשכנע אותה לאשר את השתתפותה של נויה בסקר. באילו טיעונים לדעתך ישתמש דוד? א. זכותה של נויה להשתתף במחקר כמו כל חבריה למע"ש. חשוב שהיא תוכל להשמיע את דעתה. ב. הסקר יהיה אנונימי ומי שיעביר אותו הוא מראיין חיצוני שאינו חלק מצוות המסגרת. ג. הסקר ייערך תוך הקפדה שהשאלות יעברו הליך מקצועי של פישוט לשוני ושכל תהליך המחקר יותאם ויונגש למקבלי השירות במע"ש. ד. כל התשובות נכונות. שאלה 15 יוסי, סטודנט לחינוך בפקולטה לחינוך במכללה מוכרת בארץ, בוחן כחלק ממחקרו לתזה כיצד קריאת סיפורים חברתיים קצרים משפיעים על הבנת מצבים חברתיים בקרב האוכלוסייה של אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. יוסי נפגש עם תומר, בחור בן 25 עם מוגבלות שכלית־התפתחותית קלה, במע"ש (מפעל עבודה שיקומי) שבו תומר עובד ומראיין אותו למחקר. בעקבות הקשר הטוב שנוצר בין יוסי לתומר, יוסי מספר לתומר ולגלית, העובדת הסוציאלית במע"ש, שהוא רוצה לצלם את תומר מבצע את משימות המחקר המתמקדות בכתיבת תשובה ובמתן הסבר בעל פה ולפרסם את התצלומים כחלק מתוצאות המחקר. גלית אינה בטוחה שתומר מאשר זאת או שהוא חפץ בכך, וחוששת שמא תומר ייפגע עקב כך. מה התשובה הנכונה? א. קבלת הסכמתו של האפוטרופוס היא החשובה ביותר ומלבדה אין חובה לבקש את הסכמת האדם עם המוגבלות השכלית־התפתחותית. ב. מרגע קבלת הסכמה מדעת של האדם עם המוגבלות השכלית־התפתחותית אין צורך לשאול אותו בשנית במהלך המחקר אם הוא מסכים למהלכי המחקר. ג. החוקר חייב לקבל את את הסכמתו של משתתף עם מוגבלות שכלית־התפתחותית לאורך כל המחקר לצורך ביצוע פעולות שונות. ד. יש לבקש מהאדם עם המוגבלות השכלית־התפתחותית לחתום על טופס הסכמה מדעת בכל פעם שהחוקר נפגש איתו. שאלה 16 יעל, העובדת כמרפאה בעיסוק בבתי ספר לחינוך מיוחד, מבצעת מחקר העוסק בתזונה בריאה וספורט במסגרת לימודיה לתואר שני בבריאות הציבור במכללה מוכרת בארץ. מירה, אישה כבת 40 עם מוגבלות שכלית־התפתחותית קלה, המתגוררת בדירה מוגנת בקהילה, הסכימה להשתתף בריאיון רק אם היא תהיה לבד עם יעל החוקרת. מירה היא אישה כבדת משקל, ומאחר שהמחקר עוסק בספורט היא חשבה שבעת הריאיון היא תוכל לשאול את יעל שאלות לגבי ירידה במשקל. מירה ויעל נפגשו לריאיון בחדרה של מירה בדירה המוגנת בקהילה שבה נכחו שתי נשים נוספות עם מוגבלות שכלית־התפתחותית שהן שותפותיה של מירה לחדר. מירה התביישה לענות על שאלות המחקר והגיבה עליהן בהנהון ובתשובות של כן ולא. מה נכון היה לעשות? א. בעת בחירת מקום הריאיון, יעל הייתה צריכה לוודא שניתן יהיה לשמור על פרטיותה של מירה במקום שבו מתקיים הריאיון. ב. יעל הייתה צריכה לשנות את מתווה הריאיון, לשאול את מירה רק את השאלות העוסקות בתזונה בריאה ולוותר על השאלות שעוסקות בתחום הספורט. ג. אף על פי שמירה מסתייגת מלענות על השאלות בעת הריאיון, יעל צריכה להמשיך בריאיון ולקוות שמירה תשתף עימה פעולה בהמשך. ד. יעל צריכה לפנות לשותפותיה של מירה לדירה ולבקש מהן לעזוב את החדר. Time's up