עמוד הבית Test new Test new 1. שאלה 1 כיצד ינהג חוקר הנתקל בקשיים של שיתוף פעולה מצידו של נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ודורש נוכחות מדריכה? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת החוקרים> מעורבותם של אנשי צוות מהמסגרת של הנחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. ניתן לבקש מהמדריכה שתהיה נוכחת בפגישה. חשוב להסביר לה מהן מטרות המחקר ומהן השאלות שיישאלו בריאיון. יש לבקש ממנה שמידת המעורבות שלה בריאיון תהיה מועטה ככל האפשר. ב. ניתן לבקש מהמדריכה שתהיה נוכחת בשיחה ותשאל את השאלות במקום החוקר, אף על פי שייתכן שהדבר יגרום להטיית מהימנות המחקר. ג. יש לבקש מהמדריכה לברר מה הסיבה להתנהגותו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית ולשכנעו לשתף פעולה עם החוקר. ד. כל התשובות אינן נכונות. 2. שאלה 2 כאשר חוקר נחשף להתנהגויות ויחס שאינו מכבד כלפי נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית, מה עליו לעשות? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת אנשי מקצוע וטיפול בשדה> הגנה על רווחתו ושמירה על פרטיותו של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול שיתופו במחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. החוקר צריך להסביר לנחקר כיצד עליו להתמודד בפעם הבאה שיתנהגו אליו באופן שאינו מכבד. ב. קשיי ההבנה של אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מקשים על שיפוטם בהבנת מצבים חברתיים ולכן אין לַיחס משמעות רבה לאמירותיו של הנחקר. ג. ראוי כי החוקר יפנה לעו"ס לחוק הגנה על חוסים בכדי לשתף אותו בחששותיו ולדון עימו באפשרויות הפעולה. ד. במידה והחוקר נפגש עם נחקר עם מוגבלות שכלית-התפתחותית מס' פגישות עליו לבדוק עם הנחקר האם ההתנהגויות הפוגעניות נמשכות. במידה וכן עליו לדווח לעו"ס חוק. במידה והמחקר מתבצע בפגישה אחת עליו לדווח במיידי לעו"ס חוק. 3. שאלה 3 חוקרת עורכת מחקר שכולל ראיונות עם אנשים עם מוגבלות שכלית קלה. היא מגייסת עוזרי מחקר שכחלק מתפקידם יסייעו בעריכת הראיונות. היא מתלבטת על פי אלו קריטריונים לבחור את העוזרים. מהי התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חברי וועדות האתיקה>הגנה על רווחתו ושמירה על פרטיותו של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול שיתופו במחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. רצוי לגייס מראיינים שמכירים את מאפייני האוכלוסייה לעומק בעלי ניסיון והיכרות מעשית עם אנשים עם מש"ה שיוכלו לבצע התאמות שעלולות לעלות במהלך הריאיון. ב. מראיינים בעלי ידע קודם על האוכלוסייה עלולים להיות מושפעים מדעות קדומות ולהשפיע על ממצאי המחקר. ג. היכרות קודמת עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית אינה חשובה. העיקר שהמראיין בקיא בכללי האתיקה המחקרית ובשאלות המחקר. רצוי לגייס מראיינים שיש להם רקע בתחום החינוך או ההדרכה בעלי מאפיינים של סבלנות ורגישות. 4. שאלה 4 אורית, החברה בוועדת אתיקה בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה מוכרת בארץ, התבקשה לאשר מחקר בו לחוקרת היכרות קודמת עם האנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית המשתתפים המחקר. בשל ניגוד עניינים אורית תוהה מה נכון לעשות כדי שהמחקר יאושר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חברי וועדות האתיקה>מעורבותם במחקר של אנשי צוות מהמסגרת של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. לסמוך על יכולותיה של החוקרת ולהסכים לביצוע המחקר כפי שהוא. ב. לדרוש שיינתן לַנבדקים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית הסבר מקדים על המחקר בשפה פשוטה, לוודא שהם מבינים כי ביכולתם לסרב או להסכים להשתתף במחקר בנושא זה. ג. לדרוש מהחוקרת שתחתים את המשתתפים באופן עצמאי על טופס הסכמה מדעת מונגש בפישוט לשוני. ד. יש לאשר את המחקר רק אם גיוס האנשים עם המוגבלות השכלית־התפתחותית ייעשה באופן אקראי (רנדומלי) ממסגרות דיור שונות שהחוקרת אינה מכירה. 5. שאלה 5 מהן הסוגיות החשובות שעליהן יש לתת את הדעת בעת בחינת הצעות מחקר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת קובעי מדיניות>היכרות מקדימה עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול היכרות עם אוכלוסייה זו תוך כדי עריכת המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. תיאום מועד הריאיון ומקום הריאיון נעשה באופן מיטבי עבור הנחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. ב. הצוות במסגרות שבהן שוהה הנחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית חייב להיות נוכח בעת הריאיון. ג. כאשר שאלות המחקר נוגעות לתנאי המחיה, התעסוקה והטיפול של האדם עם מוגבלות שכלית־התפתחותית במסגרות שבהן הוא חי או עובד, חשוב שאנשי הצוות מאותן מסגרות יהיו מעורבים במהלך הראיונות. ד. ניתן לבצע התאמות לסוגיות העולות תוך כדי המחקר ללא אישורה של ועדת האתיקה. 6. שאלה 6 שרה, אימו של שי, בחור בן 28 עם מוגבלות שכלית־התפתחותית קלה הגר בבית הוריו, התבקשה לאשר את השתתפותו של בנה במחקר העוסק בעצמאות ובגמישות מחשבתית בעת שימוש בתחבורה ציבורית. שרה מבקשת לקבל את שאלון המחקר ולאחר שהוסבר לה כי החוקרים כתבו אותו בשפה פשוטה יותר להבנה היא עדיין סבורה כי הוא לא יהיה מובן לבנה ועלול לגרום לו תחושת תסכול. מהי התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת אפוטרופוסים ותומכי החלטה>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. יש להסביר לשרה על חשיבות המחקר כדי שתאשר לבנה להשתתף בו גם אם לדעתה השאלון אינו מונגש מספיק עבורו. ב. שרה צודקת. איסוף נתונים במחקר חייב להיות מונגש כראוי לצורכי בנה באמצעות איש מקצוע על מנת שיוכל להשתתף במחקר ככול אדם. ג. יש להציע לשרה ללוות את המפגשים של החוקרת עם בנה. ד. כל התשובות נכונות. 7. שאלה 7 מהם השיקולים עליהם יש לתת את הדעת כאשר חוקר מגיע לראיין אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בדיור קהילתי? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת קובעי מדיניות>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. נכון שהחוקר יקיים מפגש מקדים עם העו"סית ועם שאר משתתפי המחקר כדי שהוא יכיר אותם היכרות מקדימה. ב. החוקר צריך לקבל את הסכמתו של הנחקר תוך שימוש בשפה ברורה ומובנת. ג. יש לבחון האם נושא המחקר ושאלותיו רלוונטיות לאנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית הגרים בדיור קהילתי. ד. כל התשובות נכונות. 8. שאלה 8 מה נכון וראוי לעשות כדי שחוקר שאינו מתחום המוגבלויות יראיין אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית? אנא בחר/י את התשובה הנכונה ביותר. על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד קבוצת חוקרים>היכרות מקדימה עם אנשים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול היכרות עם אוכלוסייה זו תוך כדי עריכת המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. אין מניעה שחוקר שאינו מתחום המוגבלויות יחקור אוכלוסיות חסרות ישע, כל עוד הוא עושה זאת ברגישות ובכבוד ושומר על פרטיותו של הנחקר. ב. על החוקר ללמוד על האוכלוסייה שהוא עומד לחקור ולהכיר את הרקע למוגבלות השכלית־ההתפתחותית ומה מאפיין אותה. כמו כן מומלץ שהוא יקיים מפגש מקדים פנים אל פנים עם אדם עם מש"ה וישוחח איתו לשם היכרות והתנסות יישומית במפגש אמיתי עם אדם עם מש"ה. ג. חוקר יכול לקרוא מאמרים ומחקרים כדי ללמוד על האוכלוסייה שהוא הולך לחקור. ד. טרם המחקר, החוקר חייב להכיר את האוכלוסייה שהוא רוצה לחקור ולעבוד איתה. 9. שאלה 9 אסף, אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בתפקוד קל, שעובד כאלונקאי בבית החולים, התבקש ממנהל מחלקת האלונקאים בבית החולים למלא שאלון מחקר שאושר בידי כל הגורמים הרלוונטיים בבית החולים. כדי שאסף יהיה מסוגל למלא את השאלון בכוחות עצמו, מה התשובה הנכונה ביותר? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד ארגונים מפעילים ומעסיקים>התאמה והנגשה מקצועית של כלי המחקר מול שימוש בידע הכללי של החוקר כדי להנגיש את כלי המחקר. למעבר לעמוד לחצו כאן>> א. מנהל המחלקה היה צריך להקריא לאסף את השאלון ולעזור לו במילויו, ללא התעכבות על פישוט לשוני. ב. ראוי אך לא חובה שמנהל המחלקה יקריא לאסף את השאלון ויעזור לאסף במילוי השאלון. ג. לא חובה לשאול את דעתו של האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית בעת העברת שאלון לכלל חברי הצוות. ד. ראוי כי מנהל המחלקה ידרוש שהשאלון יעבור תהליך מקצועי של פישוט לשוני הכולל גם סמלול, וכן חשוב להבהיר לאסף שהוא אינו חייב להשתתף במחקר וכן יש לבחון אם יש צורך שאיש צוות יסייע לאסף למלא את השאלון. 10. שאלה 10 כיצד ינהג חוקר הרואה כי תגובותיו של אדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית הינן שונות מרגע הצטרפותו של איש צוות בזמן הריאיון? על מנת להעמיק בשאלה זו ניתן לעבור לעמוד נחקרים>מעורבותם במחקר של אנשי צוות מהמסגרת של נחקר עם מוגבלות שכלית־התפתחותית מול מהימנות המחקר. למעבר לעמוד לחץ כאן>> א. על החוקר לקבל את הסכמתו של הנחקר להימצאותו של איש הצוות במהלך הריאיון. ב. חוקר אינו מכיר את היחסים בין הנחקר לאיש הצוות ולכן עליו לסמוך על איש הצוות. ג. ראוי כי החוקר ישאל מבעוד מועד את האדם עם מוגבלות שכלית-התפתחותית לגביי רצונו לשיתוף איש צוות בזמן הריאיון. ד. תשובות א + ג נכונות. Time is Up! Time's up